Jevreji obilježili 450 godina od dolaska u BiH, žele ostati još toliko
Gotovo 1.000 pripadnika ove vjerske zajednice, osim u Sarajevu, žive u Banjoj Luci, Mostaru, Zenici, Tuzli i Doboju.
Jakob Finci: Po završetku Drugog svjetskog rata skoro svi preživjeli Jevreji vratili su se u BiH
Sanski Most u višestoljetnoj povijesti kao toponim ljudskog obitavališta danas, više kroz rijetke publikacije, a nikako kroz društveni život, pogotovo ne kroz sjećanje kao biološki i fiziološki općenito nepouzdan medij, pamti i život Jevreja sefarda u dolini Sane. To istovremeno znači, kaže povijest ovih krajeva, da sanski Jevreji zauvijek nestaju iz ovog gradića 1942. godine, prije skoro osam desetljeća.
Prema portalu El Mundo Seferad, 2. augusta 1941. godine ustaše su strijeljale šestero Jevreja, a godinu dana kasnije grupa od 49 Jevreja svih uzrasta (članovi porodica Levi, Atijas, Baruh, Kabiljo, Papo, Hason, Albahari, Rajh, Oštric ) transportirana je u koncentracioni logor Stara Gradiška, gdje su ubijeni.
Doktor Samuel Pinto, u knjizi o genocidu počinjenom nad Jevrejima u Bosni i Hercegovini, navodi da je u sistemima logora tadašnje Nezavisne države Hrvatske (NDH) ubijen 241 Jevrej iz Banje Luke, 127 Jevreja iz Bihaća, 42 Jevreja iz Prijedora, 36 Jevreja iz Bosanske Gradiške… ukupno 12.000 od 14.000 koliko ih je živjelo prije Drugog svjetskog rata.
Danas na prostorima Bosanske krajine, osim manjeg broja banjalučkih Jevreja, ne žive pripadnici ove etničke zajednice. Slično je na prostoru cijele Bosne i Hercegovine, s izuzetkom Sarajeva, kako navodi Jakob Finci, predsjednik Jevrejske zajednice u Bosni i Hercegovini.
Nostalgija – tipična jevrejska ‘bolest’
“Danas u Bosni i Hercegovini imamo nešto manje od 1.000 Jevreja, koji uglavnom žive u Sarajevu te u malim jevrejskim opštinama koje postoje pored Sarajeva, u Zenici, Doboju, Tuzli, Mostaru i Banjoj Luci”, kaže Finci.
Rezerviran je prema konstataciji kako, opći je dojam, bosanski Sefardi tiho iščezavaju, odnosno izumiru.
“Teško je složiti se sa tvrdnjom da Jevreji Sefardi iščezavaju iz Bosne i Hercegovine. Naravno, holokaust, u kome je stradalo 85 posto bosanskih Jevreja, učinio je svoje i ta činjenica se nikada neće moći nadoknaditi, jer ih je, od 14.000, stradalo 12.000. Međutim, po završetku Drugog svjetskog rata svi su se Jevreji vratili u Bosnu i Hercegovinu. Nakon stvaranja države Izrael 1948/49. godine, jedan broj je iselio, bojeći se novog rata zbog našeg prekida za Kominformom. Međutim, ako izuzmemo 1992-95. godinu, iseljavanje je prestalo, a po završetku rata više od 40 posto Jevreja koji su napustili Sarajevo su se vratili. Kamo sreće da se vratilo u istom procentu bošnjačkog, srpskog i hrvatskog stanovništva, demografska slika grada bi bila drugačija. Nakon 1995. godine samo je jedna članica naše zajednice napustila Sarajevo i Bosnu i Hercergovinu”, ističe Finci.
Govoreći o osipanju jevrejskog stanovništva u Bosni i Hercegovini nakon pogroma u Drugom svjetskom ratu, predsjednik Jevrejske zajednice naglašava zanimljivu i pomalo frapantnu činjenicu – po završetku tog rata skoro svi preživjeli Jevreji su se vratili u Bosnu i Hercegovinu.
“Morate imati u vidu da je broj preživjelih Jevreja koji se vratio numerički bio mali, svega 15 posto predratnog stanovništva, ali kaže se da je nostalgija tipična jevrejska ‘bolest’. U to vrijeme cijela Evropa je bila razrušena, država Izrael još nije postojala, a Amerika je bila daleko i bila je zatvorena. To je razlog, pored nostalgije, velikom procentu povratnika, koji se 1948/49. godine, po formiranju države Izrael, prepolovio, jer je mnogo Jevreja odlučilo da ode u Izrael. To je bilo i razumljivo, pogotovo što su to bile godine prilične napetosti u Jugoslaviji, koja je prekinula odnose sa Kominformom i očekivao se napad na zemlju. Slična je situacija bila i u drugim republikama tadašnje Jugoslavije”, nastavlja Finci.
Dotičemo se jednog od krunskih problema, gubitka imovine kuća, stanova, trgovina u nekadašnjoj komunističkoj državi kroz nacionalizaciju i pitamo safovornika da li smatra da je ona nepovratno izgubljena. Stavljamo to u kontekst eventualnog prijema Bosne i Hercegovine u Evropskui uniju i primjenu evropskih standarda o privatnoj imovini, ali u relaciji a protokom vremena i vjerovatnoćom da možda neće biti živih ljudi ili potomaka vlasnika da imovinu vrate u zakonskoj proceduri.
“Nažalost, živimo u državi koja jedina nije poduzela ništa na restituciji imovine nacionalizovane u ratu ili u periodu socijalizma, jednako Jevrejima i svim ostalim građanima. Naravno, sjećamo se predizborne kampanje i obećanja nakon pada Berlinskog zida, kao ključnog povijesnog trenutka ‘pada željezne zavjese’, kada su sve stranke – Stranka demokratske zajednice (SDA), Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) Bosne i Hercegovine i Srpska demokrfatska stranka (SDS) – obećavale da će prva stvar kada dođu na vlast biti vraćanje nacionalizovane imovine. Nažalost, uskoro je počeo rat, a nakon rata nije nikome padala na pamet restitucija, jer se radilo na obnovi zemlje. Zašto to do danas nije učinjeno, kada su sve bivše socijalističke zemlje to uradile na ovakav ili onakav način – treba pitati nadležne. Naravno, postoji nada da će se nešto uraditi ako su približimo prijemu u EU, ali i to je na ‘dugom štapu'”, mišljenja je Finci.
Finci je i predsjednik Jevrejskog kulturno-prosvjetnog i humanitarnog društva La Benevolencija, koje je, kada je nastalo, početkom 90-tih godina prošlog stoljeća, imalo za cilj čuvanje tradicije i bogatog kulturnog naslijeđa Jevreja Sefarda u Bosni i Hercegovini. Posljednji rat je ovo društvo usmjerio skoro isključivo na humanitarni rad, jer je trebalo zbrinuti oko 500 Jevreja koji su ostali u Sarajevu tokom rata. I u tom tragičnom vremenu je Humanitarna ljekarna La Benevolencija bila najopremljenija medikamentima, da se ne pominje ratna suradnja s UNHCR-om, radio i poštanske veze s cijelim svijetom, humanitarna kuhinja… BH Pošta je prije osam godina izdala poštansku markicu s logom La Benevolencije, povodom 120 godina od osnivanja ovog društva.
Humanitarni i edukativni rad
“La Benevolencija” je od 1892. godine do pred Drugi svjetski rat izrasla u krovnu kulturnu instituciju jugoslovenskih Jevreja, a onda su nacisti i domaći izdajnici raščerupali biblioteku sa oko 100.000 knjiga i pokušali uništiti sve što je bilo jevrejsko. Nakon pada socijalizma, 1991.godine, La Benevolencija pravi prvi veliki sedmodnevni program ‘Šalom Sarajevo, Jevreji voljenom gradu’. ‘Šalom’ znači mir, ali umjesto naših želja za mirom, dobili smo granate i okrenuli smo se spašavanju života i pomoći sugrađanima da prežive. U tom ratnom periodu La Benevolencija se pročula u zemlji i svijetu vodeći tri humanitarne apoteke, koje su isporučile Sarajevu više od 40 posto neophodnih lijekova”, kaže Finci.
Danas La Benevolencija pokušava prezentirati bogatstvo jevrejskog kulturnog stvaralaštva svima. Također sarađuje s drugim nacionalnim humanitarnim društvima, Preporodom, Napretkom i Prosvjetom.
“Čini mi se da naš rad, pogotovo kroz vrlo aktivnu galeriju Novi hram, nije neprimjećen u gradu i šire… La Benevolencija sada djeluje i edukativno, u vidu obrazovanja djece iz oblasti judaizma”, rekao je Finci.
Kaže kako je Jevrejska opština Sarajevo vjerska zajednica i kao takva priznata je od vlasti te aktivno djeluje kroz Međureligijsko vijeće u Bosni i Hercegovini. Jevrejska omladina, kao demografski potporni stub ove malobrojne zajednice, organizirana je u Opštini kroz Savez jevrejskih studenata, a danas je aktivna, primjerice, u pomaganju starijim osobama u vrijeme pandemije, najviše u opksrbi namirnicama.
“Jevreji u Bosni i Hercegovini su obilježili 450 godina od osnivanja Jevrejske opštine 1565. godine. Ona je ostala do danas centralna ustanova koja okuplja sve Jevreje i čvrsta spona kroz protekla stoljeća. Nadamo se i želimo ostati na ovim prostorima i narednih 450 godina”, zaključuje Jakob Finci.
Izvor: Al Jazeera
Piše: Midhat Dedić